A vezérműszíj feladata: kapcsolatot létesít a motor főtengelye és a vezérműtengely vagy tengelyek között. Egyes autó típusoknál vízpumpát, olajszivattyút, adagolót is hajt. Körülbelül 20 éves pályafutása volt a Suzukinál. Jelenleg készülő motorok túlnyomó többségében visszatértek a lánchajtásra, melynek oka hogy a gyártástechnológia képes csendes és a motor élettartamával megegyező láncokat, vezetőket, feszítőket készíteni. Így tovább csökken a karbantartási igény.

A Suzuki gépkocsikba szerelt motorok Magyarországon 2002-2003-ig készültek szíjhajtással. Ezek csereigénye 5 év vagy 90000 km. Azért van naptári időre is korlátozva, futásteljesítmény nélkül, mert az alapszövetre futtatott gumi az idő múlásával öregszik, repedezik, gyengül.

Suzuki gyári vezérműszíj


A tapasztalat az, hogy a Suzukik gyári vezérműszíja nagyon megbízható és túlbiztosított. Nincs a vezérmű kerekek, feszítő görgők között extrém szögeltérés, továbbá a motorvezérlő elektronika a lehetőségein belül csillapítja a hirtelen fordulatváltozásokat. Ezek kímélik a szíjat. Van azonban néhány dolog, ami nagyon igénybe veszi. Ilyenek például:


- olaj, por, sár... kerül rá
- betolják, behúzzák az autót
- nagy sebességnél kis fokozatba kapcsolnak vissza
- túl feszes vagy túl laza a szíj
- hibás a vezérmű kerék vagy görgő, amin fut

A cserét olyan szakemberre bízzuk, aki ismeri a Suzuki technológiáját és van tapasztalata ehhez a művelethez. A kifogástalan munkához a cserén kívül ellenőrizni kell a kerekek kopását, le kell tisztítani azokat és a vezérmű házát a fedéllel együtt. Cserélni kell a veszítő-vezető görgőt, görgőket.
Nagyobb futásteljesítmény után célszerű cserélni a kerekek mögötti főtengely, vezérműtengely szimmeringeket. A felsorolt alkatrészek Vezérműtengely szimmering behelyzése90000 ezer km megtétele után szinte mindig kifogástalanok, de a következő cseréig már nem biztos hogy kibírják. Különösen fontos a minőségi alkatrész.

1-2000.-Ft spórolhatunk egy olyan szimeringgel ami csak dísznek használható. Az újbóli cseréjéhez egy szakembernek minimum 3 óra plussz munkára van szükség. A képlet egyszerű. Nem érdemes kísérletezni.

A fenti művelettel együtt kell cserélni a generátor, vízpumpa, szervószivattyú és klímakompresszor hajtó szíját is. Itt is lehetnek feszítőgörgők, melyek felülete, de inkább a csapágyai lehetnek elkopva. A vízpumpa csapágyházán alul található egy furat, melynél a hűtővíz megjelenése előjele a meghibásodásnak. A képen látható zöldes elszíneződés a hűtőfolyadékból származik. Ilyenkor a vízpumpa csapágyán már víz folyik keresztül.

Foszfát kicsapódása a hűtőfolyadékból.